StartpaginaActueel!Personal coachingKalender najaar 2014Contact
De Coach
Solliciteren
Geestige Goochelaars
Zielenknijpers
Bent u een leider of een manager?
Sterren
De ideale medewerker
Altijd jezelf blijven?
Managers met gebreken
Goed voornemen voor 2010; weg met kromme tenen!
Het sollicitatiegesprek
Zin en onzin van teamtrainingen
Het einde van een zoektocht
Een gastcolumn schrijven?
Het beoordelingsgesprek; kruisje zetten en over tot de orde van de dag
Met terugkerende regelmaat, je kunt er de klok bijna op gelijk zetten, wordt ik sinds jaar en dag medio ieder jaar benaderd voor advies, begeleiding of training omtrent het fenomeen functioneringsgesprekken. Nog nijpender en sterker is de vraag aan het einde van ieder kalenderjaar. Daar komen ze weer, de vermaledijde beoordelingsgesprekken, hoe zat dat hele circus ook al weer in elkaar…?!?
Veel mensen zijn van mening dat een vermaak als het circus niet meer van deze tijd is. Toch halen veel bedrijven en organisaties aan het eind van ieder jaar het toch weer van stal; de beoordelingsgesprekken. Waarom doen we elkaar dit toch weer ieder jaar aan als we er zoveel problemen mee hebben?
De zogenoemde performance management systemen zijn doorgaans door zeer kundige mensen, vaak gedreven en enthousiaste P&O-ers, ontwikkeld en hebben een duidelijk doel voor ogen; het in kaart brengen en verder ontwikkelen van wat een ieder moet kennen, kunnen en zijn. Echter, al die prachtige en goed bedoelde systemen worden in de praktijk door onwil of onkunde met eenzelfde enthousiasme om zeep gebracht. De ‘even kruisjes zetten’-mentaliteit viert hoogtij. Immers, het is maar een formaliteit. Dikwijls heb ik van leidinggevenden de volgende verzuchting mogen aanhoren; ‘er wordt verder toch niets mee gedaan’. Wat die betreffende leidinggevenden bedoelen is dat ze er zélf niets mee doen! En juist daar wringt de schoen; ieder systeem staat of valt bij het juist hanteren ervan.
 
In mijn praktijk maak ik regelmatig mee dat ik, na gevraagd te zijn een blik te werpen op een functionerings- en beoordelingssyteem, het advies geef er maar mee te stoppen. Het systeem klopt niet, wat er is wordt niet goed gebruikt en dus zijn eventuele uitkomsten volkomen zinloos, nutteloos en waardeloos. Bijvoorbeeld omdat de betrokkenen niet weten wat ze nu precies worden geacht te beoordelen. Fundamentele antwoorden op vragen omtrent het waarom ontbreken. Wat beoordelen we eigenlijk? Output? Input? Competenties? Welke competenties?
 
Ik vind het schrijnend te moeten constateren dat in veel bedrijven en organisaties het performance management systeem (als dat al aanwezig is) niet serieus wordt genomen. Onbegrijpelijk, omdat het een uitstekende en waardevolle management tool zou kunnen en moeten zijn wat veel meerwaarde zou kunnen opleveren. Ik denk aan meer omzet, een hogere medewerkertevredenheid, extra inzet, loyaliteit, professionele ontwikkeling, positieve veranderingen, betere samenwerking, heldere communicatie door goede afspraken en zo kan ik nog wel even door gaan.  
 
Kortom, het kan een bedrijf veel opleveren. En voor al die mensen die van het Jantje-van-leidenprincipe houden; weet u eigenlijk wel wat uw jaarlijkse circus kost?

Ruud Kleefman
Oost-Souburg, augustus 2009
 
Startpagina
Actueel!
Personal coaching
Kalender najaar 2014
Column
Contact