StartpaginaActueel!Personal coachingKalender najaar 2014Contact
De Coach
Solliciteren
Geestige Goochelaars
Zielenknijpers
Bent u een leider of een manager?
Sterren
De ideale medewerker
Altijd jezelf blijven?
Managers met gebreken
Goed voornemen voor 2010; weg met kromme tenen!
Het sollicitatiegesprek
Het beoordelingsgesprek; kruisje zetten en over tot de orde van de dag
Zin en onzin van teamtrainingen
Het einde van een zoektocht
Een gastcolumn schrijven?
Column

The Blues

Heeft u ook wel eens van die dagen dat u het liefst in bed wil blijven liggen? Dat u helemaal nergens zin in heeft? Waarschijnlijk hebben we dat allemaal wel eens, en ik vroeg me regelmatig af wat daar nu de oorzaak van kan zijn. Bij toeval ben ik eindelijk achter die oorzaak gekomen doordat mijn oog viel op de voorpagina van ons plaatselijke sufferdje, De Faam. Een van de dagen die als meest depressief bekend staan is namelijk de derde maandag van januari. Blue Monday!

Psycholoog Cliff Arnall, ten tijde van de publicatie werkzaam bij de Universiteit van Cardiff, heeft dat bedacht en bewezen in 2005 door het gebruik van een fraaie wetenschappelijke formule. Deze luidt als volgt; (W + (D – d)) x T^Q) / (M x N). De variabelen staan voor; W = weer, D = schuld, d = salaris, T = tijd sinds kerst, Q = tijd sinds we onze goede voornemens verbraken, M = de mate waarin we niet gemotiveerd zijn en N = de behoefte om iets te doen. De overige eenheden zijn niet nader gedefinieerd, zodat het narekenen van de formule vrijwel onmogelijk is. Hoe dan ook ziet de formule er als zeer betrouwbaar en wetenschappelijk uit. Toch?

Maar ja, wetenschap en psychologie is niet altijd een goede combinatie. Ook Arnall is namelijk frauduleus en dus Stapelgek gebleken, aldus onder andere The Guardian. Blue Monday is niets meer en niets minder dan een ordinaire marketingtruc, met als initiator Sky Travel. Immers, het is geen toeval dat de conclusie van Arnall naar aanleiding van zijn zogenaamde onderzoek was dat ‘een vakantie een depressief gevoel zou verlichten’… Toch is de nepformule tot op de dag van vandaag wereldwijd een doorslaand succes en vermelden vele media jaarlijks het fenomeen Blue Monday. Zelfs dus in onze Faam.  

Wellicht verblind door het grootse succes liet topwetenschapper fopwetenschapper Arnall zich nog eens voor een marketingkarretje spannen, dit maal door een ijsfabrikant. En ja hoor, de gelukkigste dag van het jaar valt uiteraard hartje zomer. Volgens Arnall kunnen verschillende associaties leiden tot een gelukzalig gevoel, zoals bijvoorbeeld een overheerlijk ijsje… Het verse kopje thee van Rene Froger laat hij trouwens buiten beschouwing.
Overigens is ook deze geluksdag berekend op basis van net zo’n wazige formule als Blue Monday.

Kortom, laat u toch vooral niks wijsmaken door die slimme marketeers die pseudo-wetenschappers gebruiken voor eigen gewin. Want daar krijg ik nou de hevige Blues van, met buikpijn!


Ruud Kleefman
Oost-Souburg, januari 2014

Een bewerking van deze column verscheen eerder in de nieuwsbrief van het ZPPB. Voor meer informatie; www.zppb.nl

Startpagina
Actueel!
Personal coaching
Kalender najaar 2014
Column
Contact